Thursday, August 15, 2013

Kes SUami Belasah Isteri

Kes lelaki belasah isteri: Wanita mahu dakwa suami 

Episod luahan hati seorang pompuan....
SUami suami....lelaki  lelaki... ko tak tahu ke isteri n anak itu anugerah dari allah... ko sesenang aje nak belasah isteri ko... nie mesti kes dah biasa bagi penampar kat isteri tu sebab di tempat umum pun takde perasaan malu... dekat dunia lagi dah allah tunjukkan tayanggan apa yang ko dah buat kat isteri ko... saya rase sakit di hati isteri nya lagi sakit dan parah dari penerajang laki n penampar laki dia... mesti penampar laki dia tak terasa sakit sangat sebab ati dah terlalu sakit... 
kasihan anak dia yang melihat mak dia kene pukul tu apa laa perasaan si anak melihat ayah dia perlakukan mak dia macam tu... walau pun anak dia umur setahun dia faham ok ape yang sedang berlaku... sedihnya..
pendapat saya kebanyakkan suami yang bersifat begini selalunya lalai dengan sengaja perintah allah... kalau dia beriman mesti ada sifat malu dan sabar di dalam diri... Apa laa perasan isteri kedua dia lihat tayanggan nie.. 
YA ALLAH...

Wahai para suami renungkanlah sabda dan nasihat Nabi kalian Muhammad shallahu ‘alaihi wa sallam, suami teladan umat ini…

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي

“Sebaik-baik kalian adalah yang terbaik bagi istrinya dan aku adalah orang yang terbaik di antara kalian terhadap istriku”

(HR At-Thirmidzi no 3895 dari hadits Aisyah dan Ibnu Majah no 1977 dari hadits Ibnu Abbas dan dishahihakan oleh Syaikh Al-Albani (lihat As-Shahihah no 285))

Beliau shallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda

أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِيْنَ إِيْمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ خُلُقًا

“Orang yang imannya paling sempurna diantara kaum mukminin adalah orang yang paling bagus akhlaknya di antara mereka, dan sebaik-baik kalian adalah yang terbaik akhlaknya terhadap istri-istrinya”.

(HR At-Thirmidzi no 1162 dari hadits Abu Hurairah dan Ibnu Majah no 1987 dari hadits Abdullah bin ‘Amr, dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani (lihat As-Shahihah no 284))

Hadits yang sangat agung ini banyak dilalaikan oleh para suami…padahal hadits ini dengan sangat jelas menunjukkan bahwa menjadi seorang suami yang terbaik bagi istrinya merupakan tanda baiknya seseorang,bukan itu sahaja namun sebagai tanda kesempurnaan iman seseorg.

No comments:

Hari Raya 2019

Ini budak nama dia Nur Zalfha Umairah baru berusia 2 tahun 5 bulan... Nak di jadi kan cerita malam raya 2019 dia jatuh sofa yang tak brap...