Wednesday, October 2, 2013

Antioksidan dengan penyakit peberet rakyat Malaysia

Hari nak kongsi berkenaan dengan antioksidan... Saya pun baru faham ape itu antioksida ini.
rasa terpanggil untuk memahami antioksidan ini selepas sorang spupu shaklee bertanya boleh ke orang yang kanser dan tengah kimo ambik produk anti oksida nie... so sifu saya bagi penjelasan tak boleh sebab antioksida dia sangat tinggi.. so ape kaitannya
Saya pun mulalah menelaah apa antioksidan nie...

 Antioksidan
Satu bahan yang melindungi sel-sel daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas (molekul tidak stabil yang dibuat oleh proses pengoksidaan semasa metabolisme normal). Radikal bebas boleh memainkan peranan dalam kanser, penyakit jantung, strok, dan lain-lain penyakit penuaan. Antioksidan termasuk beta-karotena, lycopene, vitamin A, C, dan E, dan lain-lain bahan semula jadi dan perkilangan.
sumber bertauliah.

kiranye antioksida ini adalah bahan yang akan melindungi sel-sel dalam badan kita dari rosak kerana terdedah dari redikal bebas. 


umpama berginu laa antioksida bertindak menentang radikal bebas


Antioksidan merupakan zat yang mampu memperlambat atau mencegah proses oksidasi.[1]
Zat ini secara nyata mampu memperlambat atau menghambat oksidasi zat yang mudah teroksidasi meskipun dalam konsentrasi rendah.[2] Antioksidan juga sesuai didefinisikan sebagai senyawa-senyawa yang melindungi sel dari efek berbahaya radikal bebas oksigen reaktif jika berkaitan dengan penyakit, radikal bebas ini dapat berasal dari metabolisme tubuh maupun faktor eksternal lainnya.[2] Radikal bebas adalah spesies yang tidak stabil karena memiliki elektron yang tidak berpasangan dan mencari pasangan elektron dalam makromolekul biologi.[rujukan?] Protein lipida dan DNA dari sel manusia yang sehat merupakan sumber pasangan elektron yang baik.[rujukan?] Kondisi oksidasi dapat menyebabkan kerusakan protein dan DNA, kanker, penuaan, dan penyakit lainnya.[3] Komponen kimia yang berperan sebagai antioksidan adalah senyawa golongan fenolik dan polifenolik.[rujukan?] Senyawa-senyawa golongan tersebut banyak terdapat dialam, terutama pada tumbuh-tumbuhan, dan memiliki kemampuan untuk menangkap radikal bebas.[4] Antioksidan yang banyak ditemukan pada bahan pangan, antara lain vitamin E, vitamin C, dan kerotinoid. fakta ini saya ambil dari wikipedia.

Dari pembacan saya, majalah isihat oktober 2013. Punca sebenar penyakit kronik adalah disebabkan kurang mengambil antioksidan hingga boleh menyebabkan pelbagai peyakit.
Penyakit diabetes, aterosklerosis dan darah tinggi adalah salah satu penyakit peberet orang Malaysia.  


Menurut Prof Srijit Das. Dan pemahaman saya radikal bebas ini adalah produk sampingan dari metabolism badan kita. Stress oksidatif menghasilkan spesis oksigen reaktif(ROS) iaitu radikal bebas. Bila radikal bebas kehilangan satu electron dia akan mencuri satu electron dari dalam sel badan kita lalu merosakkannya.

Jahat laa radikal bebas nie dah laa memang takda pasangan pastu main kebas aje pasangan orang lain pastu tak nak jada elok-elok sesiakan dan musnahkan. Cam cite zombie kampong pisang tu pas satu orang kene makan ngan zombie bertambah lagi zombie… cam tu laa keje radikal bebas nie.
Kalau kita tak kawal redikal bebas ini makin lama makin banyak. Sel-sel tubuh dan tisu banyak akan rosak boleh menyebabkan banyak penyakit yang akan datang. Penyakit yang paling ditakuti oleh wanita ialah tua sebelum waktunya… 

Oleh itu penting untuk mengambil antioksidan ini. Antioksidan ada terdapat didalam pelbagai sumber. Apabila kita dah ambik antioksidan, radikal bebas ini akan ditukar kepada bahan buangan yang tidak merbahaya. Bahan buangan ini akan disingkirkan dari badan sebelum menimbulkan pelbagai masalah kepada kita. 

Bila kita dah ada ilmu baru laa senang hati nak pilih apa yang terbaik untuk kita amalkan...

Pilihan ditangan anda...Buat laa pilihan yang bijak...
Yang semulajadi tentunya selamat.



Akhir kata, sekiranya anda berminat untuk menjadi ahli Shaklee, dan mula menjana pendapatan sehingga 5-angka dengan Shaklee bersama GROUP EXCLUSIVE tertutup di bawah bimbingan saya, anda dialu-alukan untuk menghubungi saya di talian 016-3237822  ;) www.facebook.com/Yuyaisihat

No comments:

Hari Raya 2019

Ini budak nama dia Nur Zalfha Umairah baru berusia 2 tahun 5 bulan... Nak di jadi kan cerita malam raya 2019 dia jatuh sofa yang tak brap...